Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ha retirat, l’any 2020, 529 tones de ferralla de cinc de les sis estacions de muntanya que gestiona, concretament de La Molina, Vall de Núria, Vallter 2000, Espot i Port Ainé. Aquests treballs han suposat l’eliminació d’antigues instal·lacions així com altres elements obsolets i que han quedat en desús després de les tasques de reposició d’actius que realitza FGC de manera constant.
Amb actuacions com aquesta, FGC referma el seu compromís amb la preservació de l’entorn natural i l’aplicació de polítiques de sostenibilitat a les seves instal·lacions on s’ubiquen les estacions, que són la porta d’entrada dels parcs naturals del Cadí Moixeró o del Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici.
El material acumulat que s’ha retirat correspon a elements que han quedat en desús, com catenàries, travesses, restes de canons de neu renovats o maquinària diversa. La ferralla, no apta per a la seva reutilització, s’ha retirat i s’ha dut als gestors autoritzats per a la seva valorització, potenciant d’aquesta manera també l’economia circular.
A l’estació de La Molina s’han eliminat 270 tones corresponents a l’antiga estació superior del telecabina Puig d’Alp, al tren ubicat a la zona baixa de l’Alabau, a les torres de canons de producció de neu de la pista Comella-Estadi i a altres equipaments. A Espot i Port Ainé, per la seva banda, s'han retirat 26 i 28 tones, respectivament, corresponents a una màquina trepitjaneus, una moto en desús i altres elements de ferro.
Aquesta ha estat una de les actuacions de retirada de ferralla més important realitzada per FGC. No obstant això, de forma periòdica, l’empresa realitza accions puntuals de retirada de material a mida que es van realitzant millores i es va acumulant material no reutilitzable.