La Cambra de Comerç de Barcelona ha denunciat aquest dijous al Síndic de Greuges les deficiències de la línia R3 de rodalies, que sobretot afecten els usuaris de Cerdanya, Ripollès, Osona i Vallès Oriental. Veient que les inversions promeses no arriben, la Cambra de comerç ha pres aquesta decisió ja que considera que l’incompliment reiterat des compromisos i la falta d’inversions resta oportunitats i potencial econòmic al territori. Des de la corporació han recordat que fa gairebé 8 anys que s’espera el desdoblament del tram entre Montcada i Vic i lamenten que l’únic que està en procés d’execució és el tram de 17,4 quilòmetres entre Parets del Vallès i la Garriga, tot i que s’ha executat ben poc.

El president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Joan Canadell, ha fet el recorregut en tren des de Barcelona fins a Vic acompanyat del síndic de greuges, Rafael Ribó, per mostrar-li sobre el terreny les deficiències que denuncien. A la queixa s’han sumat també alcaldes i agents socials de les comarques afectades.

La línia R3, que cobreix el trajecte entre l’Hospitalet de Llobregat, Vic i Puigcerdà, és l’única de la xarxa de rodalies en què gran part del trajecte discorre per via única. És la línia de rodalies amb menys passatgers, unes 27.000 persones la fan servir cada dia, cosa que representa un 72% menys que la mitjana del conjunt de línies. És també la que té un menor índex de puntualitat, d’un 88,6%.

En el període d’inversions del 2008 al 2016, es preveia una injecció econòmica d’uns 4.000 milions d’euros, dels quals només se’n van invertir 700 en aquesta línia. Entre el 2014 i 2016, el ministeri es va comprometre a posar 306 milions per al pla de rodalies, dels quals només s’han executat fins avui un 12%, i finalment el 2015 es va començar a posar a licitació el desdoblament del tram de la Garriga, que a hores d’ara encara no s’ha donat a conèixer la planificació dels treballs.