L’Aeròdrom de Cerdanya, juntament amb el d’Òdena i la base d’helicòpters de Tírvia (Pallars Sobirà), formen part d’una prova pilot de monitoratge que permet, gràcies a un sistema de càmeres de vídeo i fotografia, controlar en directe des del centre de control de l’avinguda Litoral de Barcelona, l’operativa que es du a terme a la pista o les naus que hi aterren i s’enlairen.

Aquest sistema registra les matricules de les aeronaus i això garantirà una major seguretat, sobretot per aquelles instal·lacions on no hi ha servei 24hores, ja que a través de la matrícula es pot saber en quin país té llicència l’aparell i qui n’és el propietari.
A més a l’entorn de cada aeròdrom, la Generalitat també ha instal·lat sonòmetres, en el cas de l’Aeròdrom de Cerdanya als nuclis de Sanavastre i Soriguerola, per tal de rebre les dades sobre el soroll que fan els aparells per si estan per sobre dels decibels permesos.
El món de l’aviació en avionetes, planadors o ultralleugers té dificultats de control perquè es tracta de bases petites, sense infraestructura ni sistemes sofisticats de control aeri, on normalment s’opera atenent a la visió dels pilots. Es pretén, però, que el model es pugui imposar a la totalitat del territori, un cop es comprovi que el sistema funciona i és útil.

El Pirineu avui